Frågor och svar

Hur gör jag om jag ångrar ett köp och har valt faktura?
Du betalar fakturan (i tid) och returnerar varorna till oss så fort som möjligt (inom 14 dagar) samt anger ett konto där du vill att vi sätter in varuvärdet. Du betalar själv returfrakten.

Observera att det är viktigt att du betalar fakturan till Kreditor oavsett om du ångrar ditt köp eller ej. Vi har överlåtit våra fakturafordringar till dem.

2.   Kan man inte betala mot postförskott/efterkrav?
Nej. Däremot erbjuder vi betalning mot faktura alt. kortbetalning (VISA, MC, m.m. ej AmEx).

3.   Jag handlade en vara i ert showroom som tyvärr inte passar hemma, kan jag lämna tillbaka denna eller byta till annan vara?
Vi erbjuder bytesrätt, ej öppet köp, när det gäller varor som du köper i vårt Showroom; bytesrätt gäller ej för utgående varor, mäss- och visningsexemplar samt i övrigt varor med nedsatt pris.

I annat fall, det vill säga när du handlar på Internet, gäller ångerrätt i 14 dagar enligt Distansavtalslagen, se Köpvillkor.

Observera att varan i båda fallen måste vara oanvänd, i samma skick som när du köpte den, och i obruten originalförpackning!

4.   Jag bokade hemkörning men var tvungen att avboka samma dag leverans skulle ske, vad kostar det?
Avbokning/bomkörning kostar fn 250 Kr (2009-03)

5.   När har ni öppet?
Hemsidan, / är alltid öppen!

6.   Hyr ni ut möbler till mässor och liknande? Går det att låna möbler av er?
Nej. Vi föredrar att inte bryta förpackningar till varor i lager och de visningsexemplar vi ställt fram behöver stå kvar.

7.   Måste jag betala handpenning?
Ja, om du beställer ”beställningsvaror” (varor som vi ej har i lager) vill vi att du lägger mellan 10% – 20% i handpenning beroende på hur stor ordern är.

Kontanta kundtjänst för ytterligare information.

8.   Säljer ni även till länder utanför Europa?
Ja, vi säljer både till andra länder inom Europa och ”World Wide”.

Kontanta vår kundtjänst för information om leveranstider och fraktpriser.

9.   Kan både privatpersoner och företag handla på faktura hos er?
Ja, följande villkor gäller:

Du måste vara över 18 år
Du får inte ha några betalningsanmärkningar
Du får inte ha tidigare obetalda krav från Kreditor
Din adress måste vara samma adress som du är folkbokförd på, särskilda villkor kan vara tillämpade

karolin-design har överlåtit fakturafordringar till Kreditor, se betalningsvillkor: http://www.faktureramig.se/

Det görs en förenklad kreditprövning som inte resulterar i en kännedomskopia.

Om du blir godkänd har du 14 dagar på dig att betala fakturan.

Glöm inte att ange personnummer/organisationsnummer.

Endast möjligt för beställningar inom Sverige.

10.   Går det att pruta?
Nej. Samtliga varor är prissatta utan prutmån, och så billigt som möjligt!

11.   Vad menas med beställningsvara och hur lång tid tar det att få en sådan?
Beställningsvaror är varor som vi inte har i lager. Leveranstiden kan variera från cirka 14 vardagar till 2-3 månader. Kontakta vår kundtjänst för att få information om just den/de varor du är intresserad av.

12.   Vad händer om jag beställt en vara med ett releasedatum som fyttas fram efter det att jag gjort min beställning?
Om ett releasedatum flyttas fram beror det på problem hos vår leverantör som gör att leveransen blir försenad.

Dina varor levereras så fort de kommit till oss. Om det dröjer så länge att du inte längre vill ha beställda varor ber vi dig läsa köpvillkoren och avbeställa enligt dessa.

13.   Säljer ni utomlands, till exempel till NORGE?
Ja, vi säljer både till andra länder inom Europa och ”World Wide”.

Vid försäljning till Norge reduceras försäljningspriser och frakt med den svenska momsen. Du kommer sedan att betala införselmoms (25%) vid tullen i Norge. Se även Tollvesenet i Norge, www.toll.no för ytterligare information.

Vanligen sker leveranser till Norge med UPS standard.
Leveranstid 1-5 vardagar.

Du kan då följa leveranser på: http://www.ups.com/WebTracking/track?loc=sv_SE

14.   Jag bor i Sollentuna, kan ni ordna med hemkörning av varor?
Ja, till samtliga orter inom stor-Stockholm.

Vi kontaktar dig via e-post för bokning av leveransen i samband med att du får din orderbekräftelse/leveransbesked.

Normalt sker hemkörning via bud på torsdagar kl. 10.00 – 18.00 under ett 3h-intervall.

15.   Hur gör jag för att se fraktpriser innan jag bestämt mig för att köpa något?
Du klickar på ”Köp” vid varan/varorna du är intresserad av.
Därefter klickar du på ”Till kassan”, där ser du både betalningsalternativ och fraktpriser.

Inte förrän du gått vidare till ”Kunduppgifter” och fyllt i dessa behöver du bestämma om du vill handla eller ej.

16.   Har ni öppet köp?
Nej. Vi har dessvärre slutat med denna tjänst gällande varor som du köper i vårt Showroom.

I annat fall, det vill säga när du handlar på Internet, gäller ångerrätt i 14 dagar enligt Distansavtalslagen, se Köpvillkor.

Observera att varan måste vara oanvänd, i samma skick som när du köpte den, och i obruten originalförpackning!

17.   Hur gör jag om min paketavi inte har kommit med posten?
Ta kontakt med oss via Kundtjänst så får du det kollinummer som tillhör ditt paket.

Du kan då följa leveransen på www.posten.se  och se vilket postutlämningsställe paketet finns på.

Om du förlorat din avi eller av någon anledning inte fått någon avi så räcker det att du kan ange rätt kollinummer för att få ut ditt paket (ta med legitimation).

18.   Kan jag handla på plats, i ert Showroom?
Ja, det går bra att köpa och hämta lagervaror direkt, men ring gärna först och tala om vilken/vilka varor du är intresserad av så att de finns på plats när du kommer.

Vi erbjuder även kortbetalning, dock ej American Express.
e-post: info@karolin-design.se

VÄLKOMMEN!

19.   Måste jag göra min beställning i er Webb-butik, på Internet?
Nej, det går även bra att kontakta oss och beställa per telefon, via mail.

20.   Hur lång är leveranstiden när det står att varan finns i lager?
Leveranstiden varierar normalt mellan 2 – 5 vardagar.

21.   Jag hämtade inte ut mitt paket i tid så det returnerades till er, måste jag betala frakten ändå?
Ja, du blir tyvärr skyldig att betala för den tjänst som trots allt nyttjats – fraktkostnaden tur & retur.